Triggerpoint

trigger1Triggerpoint-therapie, is een aanpak van myofasciale pijn. Een pijn die soms niet als pijn ervaren wordt, zolang de therapeut de spier niet beroert. Zit er op een bepaald punt heftige pijn, dan verkeert de spier in een kramp toestand. Signalen vanuit de hersenen die de opdracht geven tot ontspanning komen niet meer aan. Met als gevolg een slechte doorbloeding in spierweefsel met als gevolg irritatie en pijn in het bewegingsapparaat, stijfheid en krachtsverlies. Soms zelfs gevolgd door een slijmbeursontsteking.
Druk op zo’n plaatselijke spierverharding is erg pijnlijk. In de spier is vaak een verdikking aanwezig met daarin een “punt” als een erwt, het zogenaamde triggerpunt. Deze plek is pijnlijk bij druk en kan uitstralingspijn veroorzaken. Het gevolg van een (aantal) triggerpoints kan zelfs zijn: toename van zweten, rillerig zijn, duizelig of licht in het hoofd, wazig zien en koude handen of voeten.

Bij behandeling onderzoekt de therapeut het pijngebied van de cliënt, maar ook zeker die spieren die met de pijnklacht in verband kunnen staan. De triggerpoints zitten vaak in een verharde streng en voelen vaak aan als een plaatselijke verdikking. De cliënt ervaart pijn bij druk in de triggerpoint.
Het klachtengebied ligt in heel veel gevallen niet op de plaats van de triggerpoint. We spreken van gerelateerde pijn.

Hoe ontstaat een triggerpoint?

Een triggerpoint kan ontstaan door een acute, verkeerde beweging of door chronische overbelasting. Dikwijls is dit gerelateerd aan het werk. Natuurlijk speelt ook vermoeidheid en stress een grote factor. Vaak is het zo dat bijvoorbeeld na een val of blessure een cliënt langzaam maar zeker steeds meer klachten ervaart. Ook is een blessure vaak het gevolg van een triggerpoint. Als een spier verkrampt, is de spier verkort. De spier staat onder spanning. Er hoeft maar iets te gebeuren en het gaat mis.

Hoe kan je de pijn verminderen?

Korte periodes van rust inbouwen of de spieren bewust ontspannen.
De spier warm maken door lichte kneding of een warme douche.
Zelfbehandeling.
Belangrijk is om te ontdekken welke activiteit de klacht veroorzaakt.

Hoe vaak is een behandeling nodig?

Dat is niet met zekerheid te zeggen. Alles hangt af van de ernst van de klacht en hoe chronisch het karakter is. Nog meer hangt het af van de conditie en herstellingsvermogen van het lichaam. Wel is het belangrijk om de spierknopen uit te schakelen.

Kinderen

Ook kinderen kunnen hinder hebben van triggerpoints. Een goed voorbeeld is pijnklachten tijdens de groei. We kennen dit als groeipijn. Ook hier is vaak sprake van andere belasting dan normaal, met als gevolg spierknopen.
Hieronder zie je tekening waarop duidelijk triggerpoints zijn aangegeven. spierknopen in dit gebied kunnen veel klachten geven zoals nekklachten, slikproblemen, druk op de borst, bwegingbeperking in arm of schouder en hoofdpijn.

triggerpoint_1