Voeding

Voedingscoach (Annemieke)
Als voedingscoach begeleid ik met succes mensen die fitter, slanker en gezonder willen worden.
Ik begeleid je stap voor stap naar een gezond eet patroon afgestemd op jouw behoeften en leefwijze.
Ook kijk ik naar je bewegingspatroon. We vinden samen de weg die voor jou werkt en wat rust geeft
met een blijvend resultaat.
Gezonde voeding is goed voor iedereen. Als gezonde voeding noem ik voeding volgens de Paleo-principes.
Dat wil zeggen: voeding die mensen van oudsher gegeten hebben en waar het lichaam mee om kan gaan zoals vlees, vis, eieren, noten, zaden, groenten en fruit.
Krijg jij alles binnen wat je nodig hebt in de juiste verhouding?
Graag geef ik je meer inzicht.
Met een paar kleine veranderingen in de voeding is soms al veel winst te behalen ter bevordering van
onze gezondheid of ter preventie van een ziekte!

Orthomoleculaire voeding
Orthomoleculair betekent de juiste moleculen in de juiste hoeveelheden. Ons lichaam is een prachtig
systeem met heel veel samenwerkende cellen. Maar die cellen zijn wel afhankelijk van de juiste
bouwstoffen om goed te kunnen functioneren. Onze voeding is de voornaamste leverancier van de
benodigde grondstoffen voor de opbouw en het herstel.
Wat je eet bepaalt eigenlijk het functioneren en welbevinden van ons lichaam. Het is daarom belangrijk om eiwitten, vetten en koolhydraten van een goede  kwaliteit in de juiste verhouding te eten. Ook vitaminen, mineralen en
fytonutriënten zijn daarbij onmisbaar.
Dus het is echt belangrijk wat je dagelijks eet. Voeding is de basis voor onze gezondheid.

Voeding volgens orthomoleculaire principes

Ons lichaam is een ingenieus systeem van biljoenen samenwerkende cellen. Om goed te kunnen functioneren zijn deze cellen afhankelijk van de juiste bouwstoffen. Onze voeding is de voornaamste leverancier van de benodigde grondstoffen. Hieruit kan het lichaam zelf een deel van de bouwstoffen maken, andere moeten direct al in de voeding aanwezig zijn. Dat wat we binnenkrijgen bepaalt uiteindelijk het functioneren van de cellen. En -niet onbelangrijk- ons voedingspatroon bepaalt in grote mate het ‘welbevinden’ van onze lichaamscellen. Het zou tenslotte onlogisch zijn te veronderstellen dat iets wat de mens minimaal drie maal per dag doet, namelijk eten, géén invloed zou hebben op het lichaam.

Wat zit er allemaal in en wat doet dat met ons lichaam? Maar ook: wat doet het in ons lichaam, wat zijn de fysiologische en biochemische stappen? We kijken naar eiwitten, vetten en koolhydraten, naar vitaminen en mineralen en fyto-nutriënten. Wat gebeurt daarmee in ons lichaam en wat is de reactie van ons lichaam als bepaalde grondstoffen niet of nauwelijks aanwezig zijn? Wat is het verband tussen bepaalde ziektebeelden en voeding?

Voeding als pijnstiller

Bij diabetes of hart- en vaatziekten krijgen patiënten vaak voedingsadvies dat gebaseerd is op officiële richtlijnen. Voor de meeste andere ziektebeelden bestaan er geen officiële richtlijnen, terwijl voeding toch een belangrijke basis vormt bij alle ziektebeelden en de behandeling ervan.

Bij (chronische) pijn denkt men zelden aan voeding, maar voeding is een heel belangrijke factor bij pijn. Voeding beïnvloedt inflammatie, de darmflora, het immuunsysteem, het zenuwstelsel en de pijngewaarwording. Het typische westerse voedingspatroon bevat te veel geraffineerd en bewerkt voedsel, te veel koolhydraten en suikers, te veel dierlijke producten en te weinig groenten, fruit en vezels. Het werkt pijn in de hand of houdt het in stand.

Een van de belangrijkste oorzaken van pijn is inflammatie (ontsteking). Inflammatie is heel sterk gelinkt aan voeding. Geraffineerde koolhydraten en suikers, vlees, vleesproducten, verzadigde dierlijke vetten, geraffineerde gehydrogeneerde olie (margarine, dressings), gebakken en gefrituurde voeding, transvetten, te veel alcohol en voeding waar je allergisch voor bent, stimuleren inflammatie. Groenten, fruit, kruiden, specerijen, broccoli, knoflook, uien, vette vis, waterkers, vlaszaad en andere zaden, walnoten en andere noten, cacao, olijfolie, rode wijn en groene thee bevatten verschillende stoffen die ontsteking remmen.

Voeding bepaalt ook de samenstelling van de darmflora, die sterk gelinkt is aan inflammatie. Een verstoorde darmflora is een van de oorzaken van ontsteking en pijn in heel het lichaam, onder andere chronische pijn in het bekkengebied, spierpijn, gewrichtspijn, fibromyalgie, migraine en neuropathische pijn. Suppletie met probiotica heeft een pijnstillende werking. De darmflora kan ook hersteld worden met de juiste voeding.

Een verstoorde darmflora is een van de oorzaken van allergie of intolerantie voor bepaalde voeding, zoals gluten, tarwe, koemelk (maar ook andere voedingsmiddelen). Voedingsallergie of -intolerantie kan pijn in heel het lichaam veroorzaken.

Ook een gebrek aan bepaalde nutriënten kan ontsteking en pijn veroorzaken of verergeren. Vooral omega-3 vetzuren, vitamine D, de B-vitaminen, vitamine C, magnesium, polyfenolen en flavonoïden zijn belangrijk om inflammatie en pijn te onderdrukken. Geraffineerd en bewerkt voedsel levert (bijna) geen van deze stoffen, maar berooft het lichaam juist van alle belangrijke nutriënten.

Patiënten met pijn krijgen standaard alleen pijnstillers, maar ze zouden ook advies over voeding, voedingssupplementen en beweging moeten krijgen. Dr. Robert Bonakdar, directeur van de Amerikaanse Academie voor Integratieve Pijnbeheersing, vindt dat er ook voor pijnbeheersing officiële voedingsrichtlijnen moeten komen.

Hippocrates van Kos (Oudgrieks: Ἱπποκράτης ὁ Κῷος) (Kos, ca. 460 v.Chr. – Larissa, 370 v.Chr.) was een Griekse arts.

Hippocrates wordt beschouwd als de grondlegger, de ‘vader’ van de Westerse geneeskunde omdat hij als eerste natuurlijke in plaats van bovennatuurlijke oorzaken voor ziekten zag. Hij was een van de eersten in de Westerse wereld die op basis van lichamelijke symptomen een diagnose kon stellen en daarbij een bepaalde therapie voorschreef. Dit principe werd echter al enkele millennia daarvoor toegepast in India en China. Hij haalde dus de geneeskunde in de Westerse wereld uit de taboesfeer van tovenarij en godsdienst. Hippocrates legde toen al de nadruk op hygiëne, opgezonde eet- en drinkgewoonten en het belang van frisse lucht voor alle processen in het lichaam van de mens.

“Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”

Verkoop producten

• Biobalance7, een probiotica
  • Magnesium lactaat en Magnesium +
  • Vitamine D3 op kokosolie basis
  • Vitamine B12 met Foliumzuur. Diverse eenheden: 1000 mg, 3000 mg, 5000 mg en 10.000 mg
  • Vitamine B complex
  • Aswagandha / Abipattikar, kruiden uit de Ayurvedische kruiden geneeskunst
  • Cat’s Claw, een immuunversterker en tevens een ontstekingsremmer werkt verlichtend bij verkoudheid en griepverschijnselen en ontstekingen.
  • Boswellia Serata, ook een immuunversterker en ontstekingremmer. Kan verlichting geven bij reumatische klachten aan het bewegingsapparaat.